Anna-Julia Kontio on suomalaisten suurin toivo esteratsastuksessa

Ylöjärveltä kotoisin oleva Anna-Julia Kontio (s. 1991) on yksi kiinnostavimmista suomalaisista esteratsastajista ja menestynyt upeasta viime vuosina kansainvälisellä huipputasolla. Maailmanlistalla hän on sadan parhaan esteratsastajan joukossa. Viime vuosina hän on toiminut myös valmentaja ja hänen valmennettaviinsa kuuluu mm. suomalainen nuori esteratsastaja Emma Tallberg. Kontio kertoo kilpailemisen olevan hänen päätyönsä, mutta hän uskoo jatkavansa valmentamistakin, sillä on nauttinut työstä yllättävän paljon. Kaikessa mihin hän ryhtyy Kontio kertoo olevansa perfektionisti.

Anna-Julia Kontio nousi esteratsastuksen huipulle harvinaisen nuorena, sillä jo 23-vuotiaana hän edusti Suomea maajoukkueessa ja keräsi pisteitä GP-kilpailuista. Tavallisemmin ratsastuksessa noustaan huipulle noin 30-vuotiaana, eikä ole harvinaista että voiton nappaa esimerkiksi 60-vuotias ratsastaja. Kontio ei koskaan harkinnut mitään muuta uraa. Hänen äitinsä Tuula Kontio on entinen kilparatsastaja ja isä kuuluisa raviohjastaja. Esteiden hyppäämisen hän aloitti äitinsä tallilla jo viisivuotiaana.

Kilparatsastajan päivät venyvät pitkiksi

Kilparatsastajana Kontio kertoo elävänsä unelmaansa, vaikka työn raskaus on toisinaan yllättänytkin. Hän kertoo ratsastavansa päivässä noin seitsemällä eri hevosella ja lisäksi tulevat hevosten varusteiden huoltaminen ja muut työt. Työpäivä alkaa kello kahdeksan aamulla ja kestää helposti ainakin viiteen. Viikonloput kuluvat usein kilpailuissa. Vaikka kilpailut saattavat vaikuttaa ulkopuolisen silmin upeilta luksusmatkoilta, eivät ne sitä ole. Kun yleisö näkee parhaimpiinsa pukeutuneen ratsastajan hyppäämässä kiiltävällä hevosella kukkakoristeisia esteitä ja yleisön hurraamassa, näkevät he varsin pienen osan kokonaisuudesta. Kontio kertoo, että kilpareissut ovat itseasiassa työn raskain osa, sillä matkoilla usein väsyttää ja on nälkä, ei ehdi suihkuun, keskittyminen vie voimat ja kisapäivän jälkeen ajetaan yöllä kotiin, varusteet pestään ja auto pakataan seuraavia kilpailuita varten. Seuraavana aamuna herätään normaalisti töihin. Kilpailun voittaminen on kuitenkin upeaa ja motivoi jatkamaan, se riittää palkinnoksi työnteosta.

Haaveissa oma sponsorihevonen

Tähän mennessä Kontion kansainvälinen kilpailukokemus on karttunut lähinnä myyntitalleilla. Tallien tavoitteena on, että Kontio menestyy heidän hevosellaan ja oikea ostaja kiinnostuu. Kontio puolestaan pääsee kilpailemaan huippuratsuilla, joihin muuten ei välttämättä olisi mahdollisuutta. Silti hän toivoo, että tulevaisuudessa hän löytäisi sponsorin, jonka avulla hän saisi hyvän hevosen kokonaan käyttöönsä, ilman että tarvitsee pelätä sen myymistä.

Kontio toteaa, että kilparatsastajan elämä on melko yksinäistä, mutta hänelle se sopii sillä hän on tottunut siihen alusta asti. Tähtäimessä on päästä niin huipulle kuin mahdollista ja tämä vaatii uskomattoman määrän työtä ja omistautumista. Hän pohtii, että ulkomailla asuessa saattaisi tutustua helpommin ihmisiin jos olisi siellä esimerkiksi opiskelemassa, mutta tallilla ei paljon tapaa uusia ystäviä.

Kontio palaa kansainvälisille kentille

Nyt Anna-Julia Kontio on suomalaisten iloksi kertonut palaavansa kilparadoille. Kontio keskeytti kilpauransa hetkellisesti syksyllä erottuaan avomiehestään Martin Fuchista ja muutettuaan Saksasta takaisin Suomeen. Tuolloin hän menetti myös ykkösratsunsa Fardonista ja Pacific des Essartsista, jotka Kontio oli nostanut viiden tähden korkeimpaan kärkeen maailmancupeissa.

Helmikuussa Kontio solmi sopimuksen saksalaisen J.S. Sportpferde -tallin kanssa, mutta yhteistyö päättyi vain muutaman kuukauden jälkeen . Nyt Kontio toteaa, asiat eivät edenneet tallilla sovitusti ja oli tullut aika kääntää sivua. Hän kertoo odottavansa kuitenkin innolla tulevia haasteita. Tällä hetkellä hän ei suunnittele Suomeen palaamista vaan etsii uusia mahdollisuuksia maailmalta. Näitä varmasti lahjakkaalle ratsastajalle pian ilmaantuukin. Kontio toteaa, että kansainvälistä menestystä tavoittelevan on oikeastaan pakko asua ulkomailla, sillä suurimmat kilpailut järjestetään Keski-Euroopassa. Häntä ajaa eteenpäin vahva voitontahto.