Monacon GP haastaa kuljettajat

Monacon Grand Prix on Formula ykkösten MM-sarjan legendaarisin osakilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1929 alkaen. Kun Formula-sirkus saapuu kaupunkiin, pienen ruhtinaskunnan jo ennestään kapeat kadut muuttuvat kilparadaksi ja maailman jet set -piiri täyttää kaupungin hotellit, ravintolat ja kadut. Formulat tuntuvat koko kaupungissa ja autojen ujellus kertautuu talojen seinistä. Iltaisin kasinopöydissä aikaansa kuluttavat varakkaat kisavieraat jännittävät sitä, pysähtyykö rulettipyörä punaiseen vai mustaan ja saako miljoonaomaisuus lisäystä, mutta päivisin jännityksestä vastaavat ja omanlaistaan uhkapeliä tarjoavat formulakuljettavat ja tallien strategit. Formula-kuljettajille tämä kasinoistaan tunnettu luksuskohde tarjoaa nimittäin yllättävän suuret riskit, vaikka samalla kilpailu on myös kuljettajien mukaan yksi odotetuimmista.

Monacolaisille kerran vuodessa järjestettävä GP-viikonloppu on suuri ylpeydenaihe ja PR-tapahtuma. Paikalliset eivät valita väistämättömästä liikennekaaoksesta ja kaupungin täyttymisestä ääriään myöten. Kilpailu järjestetään Monacon kaduille tehdyllä Circuit de Monaco -katuradalla.

Kaupunkiajossa korostuu vauhdin sijasta tekniikka ja varustelu

Monacon katuajossa nopeudet jäävät varsinaisiin kilparatoihin verrattuna melko alhaisiksi, mutta toisaalta virheliikkeisiin ei todellakaan ole varaa. Varsin lähellä ajolinjaa nimittäin odottavat teräs- ja betonikaiteet. Kilpailun historiassa on nähty myös autojen päätymistä ruhtinaskunnan satama-altaaseen. Ohittaminen on radalla käytännössä mahdotonta, joten paalupaikan merkitys korostuu todella vahvasti. Tämän takia kaikista uskaliaimmat suoritukset nähdään aika-ajoissa, joissa esimerkiksi pyritään joskus suurellakin riskillä mahdollisimman kevyeen polttoainelastiin. Tässä kilpailussa kuljettajan suoritus riippuu myös poikkeuksellisen paljon muiden kuljettajien valinnoista. Ruuhkatilanteet ja kolarit tekevät ajamisesta monelta osin arpapeliä.

Vapaat harjoitukset aloitetaan kilpailua edeltävänä torstaina. Perjantaina pidetään välipäivä ajoista ja lauantai ja sunnuntai ovat varsinaisia kilpailupäiviä. Monacon GP:n voittaja pääsee perinteisesti kättelemään ruhtinasperhettä. Tähän saavutukseen yltäneet kuljettajat ovat tämän jälkeen formulahistorian suurimpia legendoja.

Radan muoto pakottaa kuljettajat harkitsemaan liikkeitään

Miltä tämä legendaarinen rata sitten näyttää ja mikä siitä tekee niin haastavan? Ainakin se, että 3,34 kilometrin mittaiselle kapealle kaupunkiradalle mahtuu jopa 19 mutkaa. Tässä kohtaa autojen huolella viimeistelty aerodynamiikka ei merkitse yhtään mitään.

Sainte Dévote ja kaunis rannikko

Heti lähtösuoran jälkeen radalla odottaa tiukka oikea kaarre, Sainte Dévote, joka vuosittain tukkii GP-startin. Muutama ensimmäinen pääsee yleensä kaarteesta ongelmitta, mutta seuraavia odottaa ruuhka. Tässä kohtaa autot kurvaavat yleensä ykkösvaihteella ja kiihdytys alkaa vasta mutkan jäätyä taakse. Kiihdytys tapahtuu Avenue d’Ostende -katua pitkin ylämäkeen ja tässä painetaan täydellä kaasulla. Seuraava Beau Rivagen pienempi mutka toimii kuljettajille lähinnä rattiharjoituksena ja samalla haetaan sopivaa ajolinjaa seuraavaa vasemmalle kääntyvää mutkaa varten. Käännettynä Beau Rivage tarkoittaa kaunista rannikkoa, mutta maisemia kuljettajat tuskin ehtivät ihailla, sellaista vauhtia tässä kohtaa jo mennään.

Massenetista siirrytään alamäkeen ja hurjaan neulansilmään

Vasemmalle kääntyvän Massenetin mutkan kohdalla autot ovat nousseet 44 metriä lähtösuoralta ja rata kääntyy alamäkeen. Seuraavaksi kuljettajien eteen avautuu Monacon kuuluisa kasino, jonka edessä kaikki matkaajat käyvät ottamassa selfien. Kasinon kohdalta reitti jatkaa alaspäin Avenue des Beaux Artsille, jossa kuljettajien kiusana on radan vasemmalla puolella sijaitseva suuri kuoppa.

Radan kaksi seuraavaa mutkaa on nimetty Mirabeau-hotellin mukaan. Näistä mutkista ensimmäinen, Mirabeau Haute johdattaa kuljettajat koko MM-sarjan kuuluisimpaan neulansilmään. Tässä kohtaa nähdään aina dramaattisia hetkiä ja esimerkiksi viime vuonna GP:n aika-ajossa Nico Rosberg jätti jarrutuksen liian viime tinkaan ja ajautui Mersuineen turva-alueelle. Toisaalta virhearvio johti lopulta Rosbergin paalupaikkaan, kun kaikki muutkin kuljettajat joutuivat hidastamaan keltaisten lippujen alueelle. Tästä kuultiin myöhemmin harmistuneita kommentteja muilta kuljettajilta. Erityisen käärmeissään tempusta oli Lewis Hamilton, joka oli ennen hidastusta saavuttamassa nopeinta kierrostaan.

Loewsin mutkan kohdalla rata kiertää Fairmont Monte Carlo -nimisen hotellin edustan ja vauhti on tässä neulansilmässä vain noin 60 kilometriä tunnissa. Kapealle radalle ei mahdu tässä kohtaa rinnakkain edes kahta autoa. Tämän tiukan mutkan takia useat tallit ovat itseasiassa joutuneet säätämään auton ohjausta ja jousitusta uudelleen.

Mirbeau Bas ja Portier

Neulansilmän jälkeen kuljettajilla on edessään kaksi oikealle kääntyvää mutkaa. Erityisesti Mirabeaun kohdalla päästään seuraamaan jo hieman vauhdin hurmaa ja seuraava mutka vaatii todella kuljettajalta täyden keskittymisen. Mutkissa kuljettajan täytyy hakea myös parhaita ajolinjoja suunnatessaan seuraavaksi tunneliin, joka alittaa Fairmont-hotellin. Jos näissä mutkissa tekee virheen, se jää yleisön ja median muistiin pitkäksi aikaa. Kuuluisa moka tapahtui mm. Ayrton Sennalle vuonna 1988, joka suuntasi mutkaan lähes minuutin johtoasemassa mutta osui Portierin turva-aitaan ja menetti asemansa.

Tunnelissa suurin haaste ei itseasiassa ole sen kaartuminen oikealle, vaan koko aerodynaaminen ympäristö on erilainen. Sateen sattuessa tunneli on myös radan ainoa kuiva kohta ja auto reagoi alueella hyvin eri tavalla kuin muilla rataosuuksilla. Haasteellinen hetki on myös tunnelista päivänvaloon palaaminen, kun auto kulkee parhaimmillaan 260 kilometrin tuntivauhtia. Tunnelin jälkeen radalla avautuu shikaani, jossa kuljettajille tarjoutuu yksi radan ainoista ohituspaikoista.

La Rascasse

Mutka on saanut nimensä kalastajabaarin mukaan, mutta nykyään samalla alueella sijaitsee myös Välimeren ruokiin keskittynyt La Rascasse -ravintola. F1-historiaan mutka jäi viimeistään silloin, kun Michael Schumacher teki häikäilemättömän temppunsa pysäyttäessään Ferrarinsa mutkan keskelle, tavoitteenaan pilata takanaan ajaneiden Fernando Alonson ja Mark Webberin aika-ajokierrokset. Tuomaristo tarttui kuitenkin vilppiyritykseen ja rangaistuksena Schumacher joutui aloittamaan kilpailun viimeisestä lähtöruudusta.

La Rascassen jälkeen kaarretaan viimeiseen oikeaan mutkaan ja tämän jälkeen takaisin lähtösuoralle ja kohti ruutulippua.

Suunnittele matka etukäteen

Formulafaneille Monaco on ehdoton matkakohde, jossa pääsee ihmettelemään todellista luksusta ja tutkimaan rataa tarkemmin. Yllättäen edes kisojen aikaan matka ei välttämättä vaadi normaalia suurempaa matkabudjettia, mikäli suunnittelee etukäteen. Lippujen hinnat kisoihin alkavat 86 eurosta ja nousevat useisiin tuhansiin euroihin.