Viisi salaisuutta, jotka tekevät suomalaisista rallikuljettajista maailman parhaita

Toyotan Esapekka Lappi on viidestoista suomalainen, joka on voittanut World Rally Championship -kilpailun. Hänen menestyksensä ansiosta suomalaisille kuljettajille on nyt kerääntynyt yhteensä 177 maailman rallivoittoa. Ranska on vielä suomen edellä 185 voitolla, enimmäkseen Loebin ja Ogierin ansiosta. Mutta mikä tekee suomalaisista niin hyviä rallissa? Kuten jäisessä pohjolassa on sanontana: ensimmäiseksi tullaksesi sinun on ensin oltava suomalainen. Mutta heidän menestykseensä takana on varmasti oltava jotain muutakin. Joten lähdimme saunan syvyyksiin mietiskelemään, mikä tekee suomalaisista lähes lyömättömiä rallissa, ja löysimme viisi tarkkaan vartioitua salaisuutta, jotka tekevät suomalaisista niin erikoisia.

Enemmän hiekkateitä kuin kuun pinnalla

Jos lasket kaikki suomen tiet yhteen, niitä on yhteensä noin 454 000 kilometrin verran. Näistä noin 350 000 kilometriä ovat päällystämättömiä yksityisteitä tai metsäteitä. Tämä tarkoittaa, että sorateiden suhde asvalttiteille on suomessa korkein koko Länsi-Euroopassa, ja siksi suomalaiset ovat niin hyviä ajamaan näitä teitä. Monet suomalaiset rallikuljettajat tulevat maanviljelijäperheistä, joka tarkoittaa, että heillä on lähes rajaton pääsy tällaisille teille, jotka muissa maissa ovat harvassa. Ja vaikkei heillä olisikaan omia sorateitä, jokin sivupolku löytyy aina vain muutaman metrin päästä. Tällä hetkellä 84,4 prosenttia suomalaisista asuu kaupunkialueilla, jättäen loput maassa asuvat ja ralliautoilijoiksi pyrkivät vapaasti käyttää näitä autioita hiekkateitä harjoittelemiseen ja taitojensa hiomiseen.

Anteliaat managerit

Heillä ei ehkä ole siipiä, mutta heillä on pulleat lompakot. Suomessa on vakiintunut managerirakenne, joka sijoittaa nuoriin lahjakkuuksiin heidän uransa alussa ja toivoo saavansa palkkion myöhemmin. Ehkä tunnetuin ”supermanageri” on legendaarinen Timo Jouhki: mies, joka bongasi ja sponsoroi kuljettajia kuten Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Jari-Matti Latvala. Ja hän tekee sitä edelleen. “Tämä ei ole työ, joka tekee sinusta rikkaan miehen” Jouhki huomauttaa. “Kyllä, saat jotain takaisin jos kuljettajasi menestyy, mutta maksat myös onnettomuuksista monesti”. Suomalaiset rallimanagerit todella ymmärtävät riskipelin, jota ei löydä samalla tavalla mistään muualta.

Turvaistuimesta suoraan kuskin paikalle

Kalle Rovanperä (toinen nuori kuljettaja, joka on äskettäin liittynyt Timo Jouhkin talliin) oli vain 16 -vuotias, kun hän jo voitti Latvian Rallin MM-kisat sekä kaksi kierrosta Suomen rallimestaruuskisoissa. On todennäköistä, että hän tekee WRC: n debyyttinsä Rally GB: llä myöhemmin tänä vuonna. Kalle ajoi ensimmäisen kerran ralliautoa jo kahdeksan vuoden ikäisenä, mutta siihen mennessä hän oli jo taidokas, sillä hän oli jo karttanut taitojaan ajaen henkilöautoja kuuden vuoden ikäisestä asti.

Jari-Matti Latvala napattiin Suomesta Walesiin asumaan, kun hän oli vain 17-vuotias, koska se on ikä, jolloin yhdistyneessä kuningaskunnassa voi saada ajokortin ja kilpailla rallikisoissa. Tässä on mielenkiintoinen yksityiskohta, joka todistaa tämän pointin: kolme nuorinta MM-kisojen voittajaa, Latvala, Henri Toivonen ja Markku Alén, ovat kaikki Suomesta.

Sisulla selvitään

Ulkomailla sisu selitetään sanomalla, että se tarkoittaa rohkeutta vastoinkäymisten edessä, joka on aika hyvä selitys. Sisua on kenties vaikea selittää, mutta se on luultavasti yksi tärkeimmistä seikoista, joka tekee suomalaisista rallikuljettajista niin hyviä. Tämä äärimäisen suomalainen käsite ja mentaliteetti opastaa suomalaisia tekemään parhaansa kaikissa olosuhteissa, miten ylitsepääsemättömiltä esteet näyttäisivätkin.

Harjoittelemista kunnes oikea jalka on kipeä

Koska suomalaiset kuljettajat aloittavat niin nuorina ja ovat yleensä varsin hyvin rahoitettuja, heillä on yleensä tuhansia rallikilometrejä takanaan, nuoresta iästään huolimatta. Tämä perustuu myös sisu -tyyppiseen työetiikkaan. Toisin sanoen, et voi pitää heitä erossa autoistaan ja tämä ulottuu myös apukuskeihin.

Jari-Matti Latvalan yhteistyökumppani Miikka Anttila juhlisti sadankahdeksannenkymmenenyhdeksännen WRC -rallinsa alkua apukuljettajana, joka oli uusi ennätys. Latvala itse on myös nuoresta ulkonäöstään huolimatta aloittanut enemmän ralleja (178) kuin Sébastien Loeb.